مرات حق

چرا كه حق شده مرآتش آنگاه   ز مرآتش شود از خويش آگاه 

 چون سالك از عين ثابتش كه همان جدول وجودى اوست مى گيرد كه

ما جدولى از بحر وجوديم همه   ما دفترى از غيب و شهوديم همه

و عين ثابت وى نيز شانى از شئون ، و آيتى از آيات حق است لذا عبد در مرآت حق خود را به تماشا مى نشيند، و آنچه كه در تمثلات با مثال و بى صورت ، و تجليات ذاتى و اسمايى در حال توجه خاص عرفانى و انسانى مشاهده مى كند، همه و همه خند را در آيينه حق متعال مشاهده كردن است كه در اين صورت آن مومن ذاتى مرآت اين مومن بالعرض مى گردد.

منبع:جلد دوم شرح دفتر دل-شارح:استاد صمدی آملی