دنيا دار شكار است

دنيا دار شكار است

بدانيد دنيادار شكار است و شكارچى ها خيلى ناقلا هستند. بسيار هستند كه مى خواهند شما جوان ها را شكار كنند. مواظب خودتان باشيد.
پاك باشيد، درس و بحث را از دست ندهيد. از مرحوم صدوق (ره ) سوال شد كه بهترين كار در شب قدر چيست ؟ فرمود برگزارى جلسه علم (العلم امام العمل )
منبع:در محضر استاد، ص 98

مراقبت قوى ، مكاشفه زلال

مراقبت قوى ، مكاشفه زلال

از خاطرم نمى رود كه مرحوم علامه طباطبايى وقتى به من فرمود: (( آقا من هر روز مراقبتم قوى تر است شب مشاهدات من ، مكاشفات من زلالتر است ، صافى تر است)) هر چه روز مراقبت شريف تر باشد، شب مكاشفات زلال تر و صافى تر است.
منبع: آفتاب معرفت ، ص 80

غزلی یادگار ایام جوانی

غزلی یادگار ایام جوانی

علامه حسن زاده آملی: این غزل یادی از روزگار جوانی است که در مدرسه مرحوم حاج ابوالفتح در تهران به تحصیل علوم دینی اشتغال داشتم، در شبی از برکت صفای تنهایی و جوانی و شب زنده داری آن را بدین صورت سروده ام:

چشم گر غیر تورا بیند بدونش سر کنم
دل اگر نبود به یادت از نهادم در کنم
دست گر سوی کسی خواهد رود او را زتن
قطع بنمایم به بی دستی جهانی سر کنم
گر به سوی کوی غیرت پای را باشد گذر
در میان آتشش بنهاده خاکستر کنم
گر نباشد گوش من اندر پی فرمان تو
بی شکی این هر دو گوشم را به آنی کر کنم
گر زبان غافل شود از ذکر تو ناید به کار
بازوی قدرت به کار آرم ز بیخش بر کنم
لوح دل را محو بنمایم ز یاد این و آن
نام نیکوی تو را بالا سرم افسر کنم
خانه فرعون از نام تو بُد مَهد امان
من که دارم خانه دل نام تو چون سر کنم
بی زبان و دست و پا و چشم و گوش آیم به سوت
گر رسد دست من از این کار هم برتر کنم
در دو عالم افتخارم بس تویی مولای من
ای خوش آن ساعت که از شوق تو چشمی تر کنم
چون تویی باشی مرا یار عزیز و مهربان
ظلم باشد دیو را با خویشتن همسر کنم
من که دانم تو بصیری و لطیفی و علیم
چون توانم در حضورت کاری از منکر کنم
آنچه دیدی از حسن بگذر خداوندا که وی
ناله دارد رو سیه چون رو صف محشر کنم

هزارویک کلمه/کلمه 842/ج7/ص201

درس از مخلوقات

درس از مخلوقات

✅الهی خروس را سحر باشد و حسن را نباشد.

✅الهی شب پره را در شب پرواز باشد و حسن را نباشد

الهی نامه

نماز به قصد بهشت

نماز به قصد بهشت 

منطق انسان بیدار این است که《 ان صلوتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین.》 همانا نماز و سکنات و حیات و ممات من برای الله پروردگار جهانیان است.

خلاصه این که ( چنین شخصی) وقف حق تعالی است و همه اعمال و احوالش قربة الی الله است، شخص موحد خدا می بیند و بس. مسلمان اگر نمازش را به قصد بهشت بخواند، نماز او باطل است، نماز و دیگر اعمال عبادی باید برای تقرب حق تعالی باشد .

 منبع :پند های حکیمانه

اختصاص وضو به چهار عضو

اختصاص وضو به چهار عضو

وضو که از چشمه ی عشق گرفته شود زنگار را می زداید. ( علت) اینکه وضو به چهار عضو سر ، رو ، دست و پا اختصاص یافت ، این است که ایزد تعالی چون نماز را واجب کرد نخواست که بندگان وی آلوده به خدمت آیند. ایشان را فرمود وضو کنند و به این چهار عضو مخصوص کرد. زیرا که آدم اول روی به درخت گندم کرد. به پای برفت . به دست از درخت باز کرد.بر سر نهاد و بر حوا آورد. ایزد تعالی بفرمود این چهار عضو گنهکار را به گاه خدمت بشستن و مسح کردن تطهیر کنند.
این داستان بیان حال آدم و آدمی زاد است و همانند آن در آیات و روایات بسیار است.

من هماندم که وضوساختم ازچشمه عشق چهارتکبیرزدم یکسره برهرچه که هست

از چشمه ی عشق وضو ساختن همان و چهار تکبیر زدن همان.

نظیر بیت دیگرش:

عاشق آن دم که به دام سر زلف تو فتاد
گفت کز بند غم و غصه نجاتم دادند

یعنی به دام زلف افتادن همان و از بند غم و غصه نجات یافتن همان. پس دیده ی بصیرت آدمی را حجابی جز حجاب کدورت نفس نیست و همین که در چشمه ی عشق پاک شد دیده بر آن پاک انداخت. اعنی تا این را ببرد آن را بدید.


منبع : نامه ها و برنامه ها

ذکر حد ندارد

ذکر حد ندارد

خداوند درهر چيز به كم اكتفا كرده است وحد براى آن معين فرموده است مثلا نماز پنج مرتبه, روزه يكماه, زكوه از نصاب مقدار معينى, ولى براى ذكر حدى معین نفرمود.

منبع: نور علی نور

غیبت و ظهور حضرت ادریس!!

غیبت و ظهور حضرت ادریس!!

الياس همان ادريس است زيرا آن حضرت را ظهور و غيبت بوده است، أعنى دوبار مبعوث شده است يك بار پيش از غيبت كه ادريس نبىّ بود، قوله (تعالى): وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِدْرِيسَ إِنَّهُ كانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا وَ رَفَعْناهُ مَكاناً عَلِيًّا (سوره مريم، آيه 58)، و زمان غيبتش سيصد و شصت و پنج (365) سال بوده است، و پس از آن به اسم الياس رسول ظهور فرموده است، قوله (سبحانه):

وَ إِنَّ إِلْياسَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ‏ (سوره صافات، آيه 124). و حضرت ادريس جدّ نوح نبيّ بوده است (سلام الله عليهما).

منبع: هزار و یک کلمه- کلمه467