یک عمل

شايد سؤالى پيش آيد كه مگر ممكن است ما به مقامات انسانهاى كامل نائل آييم؟ جواب اين كه اولا همين كه به راه افتاده ايم، هر اندازه پيش رفته ايم مغتنم است به قول خواجه حافظ:

مرا تا جان بود در تن بكوشم

مگر از جام او يك  قطره نوشم

همين يك  قطره درياهاست، آن كه يك قطره هم بنوشد از بركات  سرشارى بهره مند خواهد بود و به حقيقت او را حظ و افر است. حضرت عيسى مسيح عليه السلام در اين امر به مردم موعظه مى فرمود كه دانه خردل از جميع تخم ها كوچكتر است. ولى چون آن را بكارند به نوعى نمو نمايد كه درخت مى شود و پرنده ها بر بالاى آن لانه مى سازند و در سايه او مى آرامند، يعنى عمل خير در ملكوت  عالم همين طور است  يك  عمل خير هر چند كوچك  باشد در ملكوت  عالم بزرگ  است و خير كثير است، مثلا انسان تصميم بگيرد كه كشيك زبان خود را بكشد و صادرات  و واردات دهان خود را كنترل كند و مراقب باشد همين يك عمل را خير كثير است و در عالم خير خيلى بزرگ است، پس اين كه فرمودند ما را ببينيد و به سوى ما بيائيد به هر اندازه اى كه به سوى آنها رهسپار شده ايم به عالم انسان بالفعل تقرب جسته ايم و به همان حد انسان و انسان تر مى شويم، و به هر مقدار اسماء الله عينى را كه سر منشأ ولايت تكوينى اند در خود يافته ايم ارتقاء و اعتلاى وجودى داريم، تا يار كه را خواهد و ميلش به كه باشد و ثانيا اين كه بايد بين ولايت  تكوينى و مقام نبوت تشريعى و امامت تشريعى فرق گذاشت، فضل نبوت و منصب  امامت مطلبى است و نيل به مقامات معنوى انسانى و ولايت تكوينى مطلب ديگر. در اصطلاح ارباب قلوب اين را نبوت عامه و نيز نبوت مقامى و نبوت تعريف و انباء گويند و آن را نبوت تشريع.

هر چند سير الى الله موجب تقرب به اوصاف ربوبيه و تخلق به اخلاق الهيه يعنى سبب نيل به مقام ولايت تكوينيه مى گردد ولكن وظيفه سالك اين است كه در رياضات شرعيه هدفى جز حق سبحانه نداشته باشد. اگر به اميد نيل به مقامى رياضت كشد ضرر كرده است. و به قول جناب شيخ الرئيس در مقامات  العارفين اشارات: من آثر العرفان للعرفان فقد قال بالثانى هر چيز كه جز حق تعالى هدف باشد آن بت است به قول خواجه حافظ:

تو بندگى چو گدايان به شرط مزد مكن

كه خواجه خود صفت بنده پرورى داند

منبع: ولایت تکوینی