تعدد در قطب راه ندارد

مقام قطب همان مرتبت امامت و مقام خلافت است كه نه تعدد در آن راه دارد و نه انقسام به ظاهر و باطن و نه شقوق اعلم و اعقل و غيرها. انقسام خلافت به ظاهر و باطن حق سكوتى است كه اوهام موهون را بدين قسمت ضيرى اقناع و ارضاء مى نمايند.

به بسط كريمه (لو كان فيهما الهه الا الله لفسدتا) امام در هر عصر بيش از يك شخص ممكن نيست و آن خليفه الله و قطب است و كلمه خليفه به لفظ واحد در كريمه (انى جاعل فى الارض خليفه) اشاره به وجوب  وحدت خليفه در هر عصر است.

منبع: انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه